Wirtualna rzeczywistość jest często kojarzona z rozrywką – nie bez powodu. Gry VR są wciągającym i unikalnym doznaniem, które nie jest możliwe za pośrednictwem żadnego innego medium. Technologia ta wykorzystywana jest jednak coraz częściej w takich dziedzinach jak edukacja, medycyna i kultura. Przykładem należącym do ostatniej kategorii jest
pierwsza w Polsce aplikacja wirtualnej galerii sztuki, stworzona przez Grzegorza Lipskiego należącego do naszego zespołu.
Po założeniu
gogli VR (urządzenia umożliwiającego wyświetlanie obrazu wirtualnej rzeczywistości) odbiorcy przenoszą się do stworzonej od zera, nieistniejącej w realnym świecie wirtualnej galerii. Zbiór może składać się z rzeźb drewnianych i kamiennych, płaskorzeźb, obrazów lub figurek porcelanowych.
Użytkownicy mogą przemieszczać się po pomieszczeniu i wchodzić w interakcję z eksponatami – podnosić je, obracać, a także dowiedzieć się więcej dzięki nagraniom audio.
Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości do prezentacji eksponatów takich jak rzeźby i obrazy zmienia całkowicie postrzeganie stacjonarnych muzeów i galerii sztuki. Zainteresowani nie muszą pokonywać setek kilometrów i ograniczać się do godzin otwarcia galerii i muzeów –
mogą doświadczyć sztuki nie ruszając się z domu.
Ponadto standardowe galerie i muzea ze względu na bezpieczeństwo eksponatów tworzą fizyczne bariery oddzielające odbiorców od monumentów. Dla przykładu bardzo często odwiedzający nie mogą dotykać eksponatów.
W wirtualnej galerii nie ma żadnych ograniczeń – odbiorcy mogą podnosić obiekty i oglądać je z każdej perspektywy.
Modele 3D dostępne w galerii odtwarzamy metodą fotogrametrii na podstawie zdjęć wykonanych dookoła prawdziwych obiektów. W zależności od kształtu obiektu do jego odwzorowania wykorzystano 80-200 pojedynczych zdjęć.
‣
Dowiedz się więcej o projekcie wirtualnej galerii artysty Zygmunta Niewiadomskiego.
‣
Zobacz przykładowe modele 3D zrealizowane przez nasz zespół.
Odezwij się do nas, aby poznać więcej szczegółów.